مقالات علمی ارگ

9 بیمار از هر 10 بیمار مبتلا به دمانس اختلال بلع را به شکلی تجربه می کنند، بنابراین اگر شما از فردی با چنین شرایطی مراقبت می کنید، بسیار مهم است که بخاطر داشته باشید که تغذیه خوب و مناسب چقدر می تواند در افزایش کیفیت زندگی این بیماران موثر باشد.

بیشتر بدانید

فلج مغزی دسته ای از بیماری ها است که به علت آسیب بافت مغزی در زمان جنینی یا کودکی ایجاد میشود و علامت مشخصه ان فلجی بدن با یا بدون عقب ماندگی ذهنی است. انواع فلج مغزی را به چهار دسته کلی تقسیم میکنند.

بیشتر بدانید

بسیاری از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی (CNS) می تواند سبب ایجاد اختلال در بلع حلقی یا دهانی شود. برای اهداف بالینی، اختلالات سیستم اعصاب مرکزی به اختلالات پیشرونده و غیر پیشرونده تقسیم می شوند. اختلالات پیشرونده به دسته بندی جزیی تری تقسیم می شوند که بر اساس تظاهر بالینی اصلیشان به دمانس، اختلالات حرکتی و ... دسته بندی می شوند.  سکته مغزی شایع ترین نوع اختلالات غیرپیشرونده است. اختلالات پیشرونده معمولا باعث پیشرفت بیماری میشوند.

بیشتر بدانید

سکته مغزی به دلیل کاهش جریان خون به سمت مغز و یا خونریزی که نهایتاً منجر به مرگ سلولهای مغزی میشود به وجود میآید. علائم سکته مغزی میتواند شامل عدم توانایی حرکت دادن یا حس کردن در یک سمت بدن، مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار، سردرد، سرگیجه و کاهش حس بینایی در یک سمت میباشد. یکی از عوامل مهم در ایجاد سکته، فشار خون بالا میباشد. سایر عوامل شامل سیگار کشیدن، چاقی، کلسترول بالا و دیابت است. یک تیم توانبخشی شامل فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و کاردرمانی به همراه پزشکان، پرستاران و روانشناسان میتوانند به بیمار در بازگشت به زندگی نرمال نقش به سزایی داشته باشند. بهبود مشکلات حرکتی، راه رفتن، قدرت عضلات، فعالیتهای روزمره از جمله خوردن، پوشیدن، خواندن، نوشتن، دستشویی رفتن و نیز مشکلات شناختی، درکی، گفتاری و بلع از جمله وظایف حوزه تیم توانبخشی میباشد.

بیشتر بدانید

اوتیسم یک اختلال رشدی-عصبی است که با آسیب در تعاملات اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی و رفتارهای کلیشه ای مشخص می شود. علائم بعد از 6 ماهگی به تدریج ظهور پیدا کرده و تا قبل 2 یا 3 سالگی تثبیت میشوند. کودکان اتیستیک به تحریکات اجتماعی، لبخند و نگاه به دیگران کمتر تمایل نشان میدهند.

بیشتر بدانید

ALS، نوعی بیماری پیشرونده عصبی است که به دنبال مرگ سلولهای عصبی کنترل کننده عضلات به وجود می آید. ALS با عضلات سفت شده، پرش عضلانی و ضعف عضلانی به دلیل کاهش در سایز عضله مشخص شده که نهایتاً منجر به مشکلاتی در حرف زدن، بلع و حتی تنفس میشود.

بیشتر بدانید

بیماری هانتینگتون (Huntington's disease) یک بیماری ارثی است که منجر به مرگ سلولهای مغزی میشود. علائم اولیه میتواند مشکلات ذهنی و خلقی باشد. از دیگر علائم این بیماری، لرزش، حرکات غیرقابل کنترل و عدم هماهنگی در راه رفتن، مشکلات جویدن و بلع، نقایص گفتاری و اختلال در خواب است.

بیشتر بدانید

پارکینسون نوعی بیماری پیشرونده عصبی است که سیستم حرکتی را تحت تاثیر قرار میدهد. در اوایل بیماری، عمده ترین علائم لرزش، سفتی و کندی حرکت است که منجر به مشکل در راه رفتن میشود.